L’Escola Superior Politècnica de la Universitat Pompeu Fabra acollia el passat dijous la Jornada sobre QA (Quality Assurance) i Testing, organitzada per l’Associació Catalana d’Enginyers de Telecomunicació (Telecos.cat) i el Col·legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de Catalunya (COEINF). Mingo Olmos, degà del COEINF, va ser l’encarregat de donar la benvinguda als assistents i va aprofitar la seva intervenció per lligar el concepte de qualitat al de competitivitat. Tot seguit començava la taula rodona, moderada per Màrius Gómez, membre de la Junta del COEINF. Santiago Martín Nuño, enginyer de telecomunicació i director de gestió d’Operacions i Qualitat a T-Systems, era el primer a intervenir presentant el concepte de qualitat d’extrem a extrem de la cadena de desenvolupament d’una aplicació o servei, i assegurant que la QA aporta “menys esforç productiu i més garantia”. Ferran Martí, enginyer de telecomunicació i soci director d’Artic Consultors, explicava a continuació que sovint són els factors empresarials els que condicionen que una empresa doni més o menys importància a la QA. Martí també es mostrava escèptic respecte a les certificacions de qualitat, “ja que –afirmava- és habitual que les organitzacions se centrin el màrqueting: només volen el segell per poder dir que el tenen”. Per aquest motiu, afegia, és bàsic que la QA provingui de la direcció empresarial. Guillem Hernández, enginyer de telecomunicació i CTO a Mr Softten, es referia a la importància de l’automatització dels sistemes de QA en tot el procés de desenvolupament i millora contínua d’aplicacions i serveis. En aquest mateix sentit es manifestava Ramiro Carballo, enginyer informàtic i president de CSTIC (de l’Associació Espanyola per a la Qualitat). Segons Carballo, el futur de la QA està en els sistemes automàtics i en la capacitat i agilitat dels professionals que els implementin. Qüestions com l’evolució de la QA i els costos i oportunitats que aquesta representa per a les empreses, van centrar el debat posterior, que també va servir per posar de relleu una apreciació compartida per molts dels assistents: sovint els enginyers de telecomunicació i informàtica tenen un gran coneixement de la tecnologia però no tant dels processos organitzatius, el que també és imprescindible per desenvolupar solucions i serveis de qualitat. El president de Telecos.cat, Joan Solé, va ser el responsable de cloure la jornada, afirmant que “Telecos i Informàtics venen solucions intangibles, motiu pel qual vendre confiança als clients és primordial”. GALERIA FOTOGRÀFICA DISPONIBLE AQUÍ |