El Movistar Centre de Barcelona reunia ahir al voltant de 150 persones vinculades al sector TIC en una nova jornada d'èxit per commemorar el Dia Mundial de les Telecomunicacions, Internet i la Societat de la Informació, organitzada per primera vegada per l'Associació de Professionals TIC de Catalunya (APTICC), que integren l’Associació Catalana d’Enginyers de Telecomunicació (Telecos.cat), el Col·legi Oficial d’Enginyeria en Informàtica de Catalunya (COEINF) i l’associació GrausTIC.
L’acte, emmarcat dins el programa d’activitats de la Unió Internacional de les Telecomunicacions de les Nacions Unides (ITU), comptava amb la intervenció via vídeo del seu secretari general, Houlin Zhao, tot just després de la benvinguda a càrrec de Kim Faura, director general de Telefònica Catalunya, C. Valenciana, Illes Balears i Múrcia, i Jordi Puigneró, secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya.
En consonància amb la temàtica triada aquest any per la ITU, la jornada tenia com a eix central una taula rodona que, sota el títol “Per una utilització positiva de la intel·ligència artificial (IA) per a tots”, reunia quatre experts que van debatre sobre el concepte mateix de la IA, la seva actual utilització i la importància de l'ètica per aconseguir-ne un impacte realment positiu per a la societat.
Els participants van ser Josep Amat Girbau, catedràtic d'Arquitectura i Tecnologia de Computadors, professor emèrit de la UPC i professor convidat a l’Artificial intelligence Lab. del MIT; Ulises Cortés, Scientific Coordinator High Performance Artificial Intelligence al Barcelona Supercomputing Center (BSC); José Ramón Gómez Utrilla, Senior Product Manager a Telefònica (expert en Aura i intel·ligència artificial) i Ramon López de Mántaras, director de l’Artificial Intelligence Research Institute (IIIA-CSIC) i professor adjunt a la Western Sydney University (WSU), mentre que Joan Giró, president del consell assessor de l'APTICC, va exercir-ne de moderador.
El debat arrencava al voltant de la definició que donem a la intel·ligència artificial. Per a Josep Amat, "la nostra obligació no és que els robots tinguin intel·ligència, sinó que ho siguin" i va incidir en el fet que "darrera d'un sistema intel·ligent hi ha un enginyer amb uns criteris científics que no sempre coincideixen amb els de l'usuari. Per això cal tenir present la importància de l'eficàcia i la certificació per donar seguretat", explicava. Per a Amat, tot i aplicacions censurables des del punt del vista ètic, els efectes positius guanyaran clarament la partida.
Per a Ulises Cortés, "el robot és una extensió de la intel·ligència", i afegia: "Un dels problemes d'aquesta tecnologia és que no la veiem, és transparent, i esdevé alhora un motor de desenvolupament i una gàbia". De fet Cortés advertia dels perills que representa la incapacitat dels legisladors per entendre l'avenç de la tecnologia i el poder dels lobbies i les grans companyies que concentren cada vegada més poder. "La tecnologia és una 'caja de pandora", sentenciava.
José Ramon Gómez Utrilla destacava en la importància que l'evolució en la generació de dades té per al desenvolupament de la intel·ligència artificial i assenyalava la necessitat de revertir l'actual situació "on el control pot estar concentrat en unes poques companyies o en un govern -posava l'exemple de Xina- per situar l'usuari al centre". Segons Gómez, amb aquest enfoc està treballant precisament Telefònica amb Aura i és que, deia, "no volem que la IA sigui tant un llistat d'ordres, com una conversa".
Ramon López de Mántaras també insistia en el paper central que ha de jugar l'èsser humà, i posava en dubte l'idoneïtat de la terminologia emprada per referir-nos a la IA: "El que passa amb la intel·ligència artificial -afirmava- és que tot i els seus grans èxits, que no poso en dubte, fa tot el que fa sense tenir la més remota idea del que està fent. No té comprensió, i per tant no podem parlar d'intel·ligència tal i com entenem els humans aquest concepte", i afegia: "La intel·ligència està en els seus dissenyadors. Ara bé, no hem de perdre de vista que el binomi home-màquina supera sempre qualsevol dels dos per separat".
El debat amb els assistents servia de preludi per a una intensa sessió de networking acompanyada d'una cop de cava.
Sobre el Movistar Centre
Movistar Centre és una iniciativa de Telefónica i està concebut com un espai obert als ciutadans. Ofereix una àmplia agenda d'activitats relacionades amb el món de la tecnologia i la innovació, posant èmfasi en els canvis que estem vivint gràcies a la digitalització del nostre entorn. Un lloc per visitar i experimentar, per compartir nous enfocaments i oportunitats, per gaudir i aprendre.
>>GALERIA FOTOGRÀFICA DISPONIBLE AQUÍ (autor David Oller)
|